Sobre mi Projectes Altres Contacte
BAUHAUS
Proposta semifinalista en el procés de selecció intern de l'empresa

Museu de la Bauhaus i espais relacionats.
Dessau-Roßlau, Alemanya.

Concurs obert

Informació de la competició ⧉

Dissenyat durant l'experiència professional a
The Architectural Design and Research Institute of Harbin Institute of Technology
Pàgina web de l'empresa ⧉

Responsabilitats:
Disseny conceptual i bàsic de l'edifici del museu i de la reorganització d'un sector del Stadtpark de Dessau.

Març 2015
BAUHAUS
Proposta semifinalista en el procés de selecció intern de l'empresa

Museu de la Bauhaus i espais relacionats.
Dessau-Roßlau, Alemanya.

Concurs obert
Informació de la competició ⧉

Dissenyat durant l'experiència professional a
The Architectural Design and Research Institute of Harbin Institute of Technology
Pàgina web de l'empresa ⧉

Responsabilitats:
Disseny conceptual i bàsic de l'edifici del museu i de la reorganització d'un sector del Stadtpark de Dessau.

Març 2015

ON?

Dessau, a l'estat federal de Saxònia Anhalt, és una ciutat (dins la mancomunitat de ciutats de Dessau-Roßlau) que compta amb aproximadament 77.000 habitants. És una de les principals ciutats de l'estat. Durant la Segona Guerra Mundial, va ser durament castigada pels bombardejos aliats, perdent gran part del seu casc històric, que va ser reconstruït amb arquitectura moderna.

En el món de l'arquitectura, però, Dessau destaca per acollir una de les seus de la Bauhaus, l'important escola d'arquitectura que tant va influenciar l'arquitectura moderna dels inicis del segle XX. A més, Dessau compta al seu territori amb nombrosos exemples de l'arquitectura produida per l'escola, fet que la fa un lloc d'interès arquitectònic rellevant.

Seu de l'escola Bauhaus a Dessau.


QUÈ?

L'any 2015 es va obrir un concurs internacional per al disseny del futur museu de la Bauhaus a Dessau, amb vistes a que aquest fos construit l'any 2019. Els requeriments, minucosament detallats al programa del concurs, definien la ubicació del futur museu (al sector nord-est del Stadtpark de Dessau, un parc que, tot i central, avui dia no gaudia de gaire vida urbana) i els espais que es demanaven: Una exposició permanent de recorregut seqüencial, un espai d'exposició temporal, dependències per al manteniment i emmagatzematge del museu, una botiga, un espai per a events o conferències, una cafeteria-restaurant i una aula-taller. Aquest tres últims havíen de ser combinables, juntament amb el hall d'entrada, per a acollir events de gran escala.

COM?

El primer pas projectual va ser l'organització eficient dels espais, seguint el posicionament funcional que la Bauhaus va adoptar. Al programa, com ja hem dit, s'especificaven certes interrelacions que hi havien d'haver entre ells, a més de les ja òbvies a qualsevol projecte arquitectònic d'aquest tipus. Però a la Bauhaus importava molt més que la pròpia funció. L'edifici era una obra d'art, i per tant la seva forma, la seva proporció, era també un factor important. Per tant, al projecte es va jugar amb que la proporció dels espais es correspongués gairebé sempre amb un quadrat o un rectangle auri, i, fins i tot el recorregut d'accés que es realitza al accedir al hall del museu es traça (a més, seguint una seqüència completament lògica i fluida) en forma d'espiral àuria.

Recorregut d'entrada (espiral àuria).

Vista del hall d'entrada.

Una de les principals preocupacions de projecte va ser que la suma dels espais del hall, cafeteria-restaurant i aula taller resultés en un espai còmode per a realitzar-hi events d'escala gran, sense que el funcionament d'aquests espais es veiés compromés quan s'utilitzesin independentment.

Configuració estàndar de l'edifici.

Configuració alternativa.

Per la part pròpiament de museu, que s'ubica a la segona planta, completament cega en façana i il·luminada per lluernaris a coberta, es va pensar en un recorregut circular que permetia accedir, visitar les dotze seccions del museu en sequència, i tornar al punt d'accés, de tal manera que aquest és també la sortida. Prop de l'accés, a més, s'hi annexa l'espai d'exposicions temporals.

Es va posar especial atenció també a la implantació de l'edifici a l'entorn. L'edifici es gira respecte als eixos de les vies veïnes, en un gest que pot semblar aleatori a simple vista, però que respon a certes intencions:

El lloc on s'ubica l'edifici, la cantonada nord-est del Stadtpark, talla el recorregut més còmode que existeix per arribar des de l'estació fins la plaça central de la ciutat. El disseny actual del parc no reconeix aquest recorregut, i, per tant, la ruta perd legibilitat. Una de les raons per les que el museu es gira és per a que l'apèndix de l'exposició temporal (i els magatzems, que es troben a sota) acompanyi aquest recorregut, i, de fet, el faci passar a través de l'edifici via un pati interior relacionat amb el hall.

Posició de l'emplaçament al recorregut peatonal des de l'estació fins al centre de Dessau.

Resposta de l'edifici al recorregut.

L'edifici acompanya el recorregut urbà.

A més, es va trobar que si l'edifici es girava, a diferència de si s'hagués projectat alineat als carrers circundants, conformava una serie d'espais triangulars al seu perímetre, que per la seva morfologia esdevenien espais que convidaven a estar-s'hi en comptes d'espais-corredor, que es podrien llegir com espais de pas. D'aquesta manera, la posició de l'edifici vol fer que el seu voltant s'entengui com a plaça i no com a carrer.

Espais urbans generats pel gir de l'edifici.

I finalment, el gir també fa que la direcció de l'extremitat de l'edifici que ocupen l'exposició temporal i magatzems (i, esmentat l'anterior, el recorregut peatonal) apunti directament a la ubicació de l'escola de la Bauhaus, conformant-hi un vincle simbòlic tot i que l'edifici de l'escola no sigui visible des de l'emplaçament.

L'edifici apunta a l'escola de la Bauhaus.

Però sens dubte, l'element que més destaca és la torre-mirador, una peça prominent que, si bé no estava inclosa en les demandes del programa, permet que l'edifici de la Bauhaus sigui visible des de l'emplaçament del nou Museu, i viceversa. Però no tan sols això: El mirador posiciona el museu i el fa visible des de molts altres punts clau de la ciutat, com la sortida de l'estació de tren o la plaça principal. De fet, la seva visió és present des de tots els punts del recorregut peatonal abans esmentat, de tal manera que es té visible durant tot el trajecte.

Visibilitat de la torre d'observació.

Vista cap al Museu des de l'estació de Dessau.

La fita, a més, no és especialment invasiva, ja que no excedeix gaire l'alçada d'alguns edificis propoers. Més aviat, si ens mirem la ciutat de Dessau, trobarem que aquesta està poblada d'altres pinacles, la majoria campanars, que posicionen les seves diverses esglésies. Un fet tan important per la ciutat com ser la casa de l'històrica institució de la Bauhaus sembla suficientment digne com per tenir també la seva petjada a la imatge de la ciutat.

Vista del Museu des de Kavalierstraße.

Seu de l'escola Bauhaus a Dessau.

Recorregut d'entrada (espiral àuria).

Vista del hall d'entrada.

Configuració estàndar de l'edifici.

Configuració alternativa.

Posició de l'emplaçament al recorregut peatonal des de l'estació fins al centre de Dessau.

Resposta de l'edifici al recorregut.

L'edifici acompanya el recorregut urbà.

Espais urbans generats pel gir de l'edifici.

L'edifici apunta a l'escola de la Bauhaus.

Visibilitat de la torre d'observació.

Vista cap al Museu des de l'estació de Dessau.

Vista del Museu des de Kavalierstraße.